Köpvillkor

Samtliga priser inkluderar 25% moms.
Vi reserverar oss för ev. felskrivningar i texter och prisangivelser.

Leverans

Leveranstid

Din beställning skickas snarast möjligt. Många av våra produkter finns hemma för omgående leverans. Varor som inte finns på lager, beställningsvaror, har varierande leveranstid. Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans – lämna en notering när du lägger din order eller kontakta oss.

Normalt lagervara

Med “normalt lagervara” avser vi varor som vi normalt har i lager men som kan ha sålt slut och då måste beställas av leverantören. Då kan leveranstiden variera.

Beställningsvara

Många av våra varor specialbeställs och tillverkas på beställning, därför kan vi vid ordertillfället endast ge en uppskattad leveranstid på beställningsvaror. Leveranstiden kan skilja mellan olika varumärken, säsonger och leveranssätt. Vänligen notera att alla leveranstider som kommuniceras är ungefärliga, det innebär att leverans kan komma snabbare men även kan ta längre tid än uppskattat. Vi kan aldrig garantera leveranstider då leveranstider i regel är utanför vår kontroll.

När din order är lagd och bekräftad av leverantören kommer vi att kontakta dig med en mer aktuell uppskattning av leveranstiden för just din order. För varor som tillverkas på beställning kan leveranstiden komma att justeras till både kortare eller längre.

Vi reserverar oss för eventuella förseningar i produktion från leverantörer som vi inte kan råda över, men vi strävar alltid efter att du som kund skall få dina varor inom det angivna tidsintervallet.

Fri frakt inom Sverige*

Vid köp över 1.000 kr erbjuder vi fri frakt. Vid beställningar under 1.000 kr tillkommer en fraktavgift på 50 kr.

*Med fri leverans avses inte leveranser till delar av Sverige som inte kan nås via landvägen. Vid leveranser till dessa platser, där färjetransport behövs, tillkommer en kostnad för detta. Inbärning och kvällsleveranser ingår inte, utan finns som tilläggstjänst.

Hämta själv

Du kan alltid välja att själv hämta varorna i vår butik på Avtalsvägen 2 227 61 Lund. Så fort dina varor finns klara för hämtning kontaktar vi dig via e-post, SMS eller telefon. Vid utlämningen krävs det att du kan uppvisa godkänd legitimation.

Frakt med inbärning & montering (inom Skåne)

Vi erbjuder inbärning och montering inom Skåne för 695 kr. Det är kundens ansvar att se till att varan kan levereras och att den går att få in i bostaden.

Att tänka på vid leverans

Se till att det finns fri och obegränsad tillgång till den slutliga platsen för dina möbler i bostaden. Varan levereras till det första hinderområdet, från vilket du själv är ansvarig för leveransen. Överväg om det finns flera möjliga leveransvägar, till exempel en bakdörr eller en altandörr. Varan måste kunna passera dörröppningar, trappor, entréer och liknande. Mät gärna relevanta mått längs leveransvägen för att vara på säkra sidan.

Skydd av golv

Chaufförerna får inte ta av sig sina skor under leveransen på grund av säkerhetsskäl. De kan även behöva använda olika hjälpmedel som de är utrustade med. Det kan vara en bra idé att skydda golven genom att täcka dem.

Leverans av små paket

Små paket levereras med DHL till deras servicepoint. Detta innebär att du själv kan hämta upp paketet vid önskad tid vid ett ombud som anges av transportbolaget eller annat lokalt ombud. Om paketet överstiger 20 kg alternativt 3 meter i omkrets går det inte att skicka till servicepoint.

Leverans av större paket

Större paket som inte går att skicka till servicepoint skickas med DHL med passande leveransalternativ. Du kommer att bli aviserad via telefon eller mail.

MG-leverans

Vi förbehåller oss rätten att välja leveranssätt. Detta kan innebära att vi i närområdet väljer att köra ut leveransen med egen personal och bil. Vänligen observera att även vid detta leveranssätt i egen regi ingår inte inbärning och/eller montering, utan det finns som tilläggstjänst.

Inbärning & montering (utanför Skåne)

Om du önskar inbärning och montering utanför Skåne kan du kontakta oss för att få ett kostnadsförslag.

Har du frågor om leveransen?

Välkomna att kontakta Ulf Nyberg på telefon 046 – 378 07 14, eller e-post webshop@miljogarden.se.

Betalningsalternativ

Alla priser är dagsaktuella och kan komma att ändras i framtiden. Individuellt och aktuellt totalpris för din beställning summeras i kassan, inklusive eventuella avgifter för frakt och betalning, samt moms.

Vi erbjuder följande betalsätt:

  • Klarna Checkout
    Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.

Villkor för betalning anges även i kassan under respektive betalningsalternativ.

Allmän information

Reklamation

Vid en reklamation är du välkommen att kontakta vår leveransavdelning senast inom 4 dagar från mottagandet. Reklamationer i övrigt enligt konsumentköplagen.

Beställningsvillkor

När du gör en beställning i vår webbutik sänder våra system automatiskt ut en beställningsbekräftelse till din e-post. När vi har kontrollerat att alla dina varor finns, prisinformation samt översett övriga orderdetaljer så skickar vi en orderbekräftelse som bekräftar ditt köp. Läs noga igenom orderbekräftelsen när du mottagit den, och undersök om orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen. Skillnader mellan beställning och orderbekräftelsen anses som ett nytt erbjudande från oss som du antingen kan acceptera eller tacka nej till.

Vi reserverar oss för ev. felskrivningar i texter och prisangivelser.

Vi förbehåller oss rätten att avbryta din beställning eller delar av denna om produkterna du beställt innehåller fel information vid ordertillfället. Utgånget utförande, fel prissättning eller felaktig variationsinformation. Oavsett om det gäller felaktigheter såsom manuella inmatningar eller tekniska problem.

Ångerrätt

Vid köp i vår webbshop gäller distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär bl.a. att som kund har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga oanvänd och oskadd. Originalemballage ska sparas för returfrakt. Kostnad för retur står du som kund själv för. När det gäller specialtillverkade varor eller varor som fått en tydlig personlig prägel gäller särskilda regler. Detta kan till exempel vara en soffa i ett specifikt tyg, stol, bord mm som tas hem just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor.

Avbeställning

Avbeställning kan ske mot en ersättning mot 10–100 procent av ordervärdet. Köptillfälle och tidpunkt för avbeställningen samt varuslag, tas i beaktande.

Transportskada

Vid emballageskada skall detta påtalas vid leveransen och skrivas på fraktsedeln. I annat fall blir det svårigheter att få ersättning för eventuell transportskada.Vid transportskada måste anmälan ske direkt till transportföretaget som paketet är skickat med men också till Miljögården senast 4 dagar efter mottaget gods.

Leveransbesked

Miljögården har en strävan att lämna så omedelbara leveransbesked som möjligt. Leveransbesked sker så snart vi får en orderbekräftelse av tillverkaren. Vid en specialtillverkad möbel (så som en soffa) tar det normalt 1-2 veckor innan vi får svar från tillverkaren. Många faktorer måste tas i beaktande vid transporter framför allt vår miljö. Svar skickas ut per sms eller via e-post. Har du inte hört av oss på 2-3 veckor kan det vara bra att ta kontakt med oss att kontrollera så telefon eller e-post adresser inte avviker eller har blivit felskrivna vi order tillfället.

Leveransförsening

Skulle en leveransförsening eller avvikelse i leveranstid uppstå utifrån orderns preliminära leveransvecka försöker vi meddela dig via sms, e-post eller telefon. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.